Op zoek naar een slimme investering voor lokale zichtbaarheid? Denk aan buitenreclame

Als je een beginnend ondernemer bent, heb je wellicht niet meteen het budget om overal te adverteren. Je begint vaak met mond-tot-mondreclame. Tevreden klanten die bij nieuwe potentiële klanten hun ervaringen over jouw bedrijf met elkaar delen. Maar dat is vaak niet genoeg om echt in de schijnwerpers te staan. Zo kun je ook overwegen om reclame te maken op radio of televisie. Toch is het vaak wel even schrikken als je de offertes binnenkrijgt. Gelukkig is er ook een goedkopere en effectieve manier om reclame te maken: buitenreclame.

Meer zicht op je zaak

Het is als ondernemer belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Zeker als je net een nieuw bedrijf bent gestart. Door gebruik te maken van buitenreclame, is het mogelijk sneller zichtbaar te zijn in de omgeving. Op deze manier word je een merk dat een nieuwe klant eenvoudig en snel kan vinden. Er is een belangrijke reden om van deze manier van reclame maken gebruik te maken: je adverteert lokaal. En daardoor ben je zichtbaar in je eigen omgeving. Er zijn verschillende manieren van buitenreclame: lichtmastreclame, rotondereclame of klokreclame.

Lichtmastreclame

De meest voorkomende manier om reclame te maken, is door gebruik te maken van lichtmastreclame. Zo ben je maximaal zichtbaar binnen je gemeente. Iedere weggebruiker, of het nu een automobilist, fietser of voetganger is, ziet je lichtreclame. Daardoor kun je rekenen op meer nieuwe klanten.

Je bent namelijk altijd herkenbaar met je eigen logo of ontwerp. En de bureaus die de reclame plaatsen, geven vaak advies over op welke locaties je het best kunt adverteren. Bovendien is je reclame ook in de avonduren en ’s nachts goed te zien, dankzij de verlichting. Op deze manier ben je dus altijd zichtbaar.

Rotondereclame

Je kunt ook zichtbaar worden met rotondereclame. Dit is speciaal bedoeld voor de bedrijven die meer om het milieu en klimaat geven. Lichtmastreclame betekent dat er in de avonduren stroom wordt gevraagd. Als dit niet binnen je bedrijfsplan past om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, kun je gebruikmaken van rotondereclame.

In 2019 werd eens geteld hoeveel rotondes Nederland heeft. Het zijn er ongeveer 5600 (een aantal dat in 2025 waarschijnlijk nog een stuk hoger ligt) en dat betekent dat er als ondernemer heel wat kansen zijn om gebruik te maken van rotondereclame in de buurt. Je kunt op deze manier je zichtbaarheid vergroten en je steentje bijdragen aan een groener Nederland.

Door gebruik te maken van je eigen logo of ontwerp ben je altijd zichtbaar. Bovendien kun je verschillende rotondes tegelijkertijd kiezen, waar je reclame wil maken. Zo kun je onder meer gebruikmaken van de mogelijkheid om te adverteren op de drukste routes. Daardoor valt je bedrijf altijd op. Bovendien ben je dankzij rotondereclame zichtbaar op elke route, waardoor je bereik altijd optimaal is.

Ten slotte is de keuze voor rotondereclame ook een hele groene keuze. Door deze vorm van reclame te kiezen, kies je voor een groenere toekomst voor je gemeente.

Klokreclame

Veel ondernemers hangen er zelf eentje aan de gevel van hun winkel: een klok. Maar niet alle gemeentes zijn daar altijd even blij mee. In Groningen hebben ondernemers op deze manier al te maken gehad met reclamebelasting. Gelukkig is er een goede manier om reclame te maken met klokreclame, zonder als ondernemer veel risico te lopen. Een bedrijf als NPB Media kan de klokreclame voor je regelen. Daardoor ben je altijd aanwezig in het hart van de stad.

Want op de openbare weg zijn er heel wat plekken waar je openbare klokken vindt. Veel mensen, uit binnen- buitenland, kijken op de klok om te zien hoe laat het is. Er zit een psychologie achter, want je ogen kijken niet alleen naar de klok zelf. Ook alles in de omgeving van de klok wordt gezien. En daarom is het mogelijk om gebruik te maken van klokreclame. De reclame wordt vaak direct onder de klok geplaatst, zodat bezoekers van de stad of het centrum de reclames voor bedrijven niet kunnen negeren.

Bovendien is klokreclame tijdloos: de reclame is dag en nacht te zien en het is onmogelijk om weg te kijken van de reclame. Verder staan deze klokken meestal op prominente locaties in het stadscentrum. Ze staan op unieke plekken en daardoor is het mogelijk om snel veel aandacht van directe voorbijgangers te trekken. Op deze manier profiteer je altijd van prominente aandacht.

Verder is klokreclame, net als lichtmastreclame, altijd verlicht. Daardoor ben je altijd goed zichtbaar, of het nu ‘s ochtends of ’s nachts is. De reclame-uiting en stadsklokken worden samen verlicht, waardoor je reclame altijd heel goed zichtbaar is.

De voordelen van buitenreclame

Buitenreclame heeft daarmee verschillende voordelen. Zo ben je beter zichtbaar en kun je de naamsbekendheid in je regio vergroten. Daardoor is er ook meer vertrouwen bij nieuwe klanten. Dit leidt weer tot meer omzet. En doordat je permanent aanwezig bent, is wegzappen onmogelijk.

Geef een reactie