Deze marketingtrucs leveren wel resultaat op

Marketing is geen magie. Het is een doordachte combinatie van strategie en psychologie. Bedrijven zetten allerlei slimme trucs in om je over de streep te trekken. En in veel gevallen werkt het gewoon heel goed. Of je nu denkt dat je zelf beslist of niet. Vaak ben je al beïnvloed voordat je überhaupt hebt geklikt. Maar lang niet alles werkt ook echt. We hebben een aantal marketingtactieken voor je verzameld die echt resultaat opleveren.

Het gevoel van schaarste

Je denkt rustig na over een aankoop, en dan verschijnt daar ineens die dreigende rode tekst. Nog maar 1 kamer beschikbaar, laatste kans, en bijna uitverkocht! Dit zijn hier een aantal voorbeelden van. Het is het klassieke verkoopduwtje. Plots is er geen tijd meer om te twijfelen. Je voelt haast, druk… en klikt toch maar op bestellen om niets te missen.

Booking.com, Bol.com en vliegtuigmaatschappijen maken er gebruik van. Allemaal spelen ze op je angst in om iets mis te lopen. En het werkt! Of de schaarste nou echt is of gewoon een slimme systeeminstelling is, want wie wil er nou misgrijpen terwijl een product of dienst zo dichtbij is?

Gratis verzending of eigenlijk niet?

Je winkelmandje staat op € 42,95. Maar de gratis verzending is pas vanaf € 50. Dus wat doe je? Je zoekt nog even snel naar een extra productje van acht euro. En dat voelt slim. Maar eigenlijk heb je uiteindelijk meer uitgegeven dan je wilde. En dat is precies wat de winkel hoopte.

Daarom is dit een geniale truc, omdat het inspeelt op de innerlijke koopjesjager. Niemand wil betalen voor iets onzichtbaars als verzendkosten. Maar een extra product? Dan heb je tenminste iets voor dat geld. Je denkt te winnen, maar de verkoper wint nog meer dan jij…

Invloed van influencers

Vroeger zei je moeder welke shampoo lekker rook. Nu doet een knappe Instagrammer dat. Of een TikTokker die zweert bij een bepaalde huidroutine, of die niet meer zonder het getoonde supplement kan. Influencermarketing werkt, omdat het geen marketing lijkt. Het voelt als een tip van een vriend. En zelfs als je het niet gelooft, blijft het hangen. De herhaling, het vertrouwen en het gezicht erbij, bereiken hun doel.

De psychologie van cadeautjes

Krijg je een gratis tandenborstel bij je tandpasta? Of een welkomstcadeau bij een energiecontract. Of een tweede pizza voor de halve prijs? Het idee is steeds hetzelfde. Je krijgt iets extra’s, zonder dat je er (zichtbaar) voor betaalt. En precies dat is waar ons brein gek op is. Zodra iets gratis wordt aangeboden, voelen we ons gewaardeerd. Zelfs als we ergens diep vanbinnen weten dat het slim verpakt zit in de prijs.

In marketingtermen heet dat ‘value stacking’. Je stapelt waarde op zonder de prijs te verhogen. Webshops doen dit met gratis e-books, proefmonsters of gratis verzending + retourzending. Zelfs tandartsen of coaches lokken nieuwe klanten met een ‘gratis intake’. Later in het proces wordt dit altijd terugverdiend, maar toch voelde het wel als een fijn cadeautje.

In de gokwereld wordt de marketingtruc van cadeaus geven volop toegepast. In een casino met cruks is deze strategie zelfs tot kunst verheven. Nieuwe spelers krijgen free spins, stortingsbonussen of cashbackdeals gratis in de schoot geworpen. Het geeft gokkers het gevoel dat zij meteen op voorsprong beginnen. En het leidt er verder toe dat ze langer blijven doorspelen.

Slimme prijspsychologie

€ 49 klinkt veel goedkoper dan € 50. En een actie als ‘van € 109 voor € 89!’, voelt als een cadeautje. Zelfs als dat product nog nooit € 109 heeft gekost. Prijzen zijn emotie en marketeers weten dat als geen ander. Het is een standaard onderdeel van digitale marketing.

Kijk maar eens goed om je heen. De meeste producten eindigen vrijwel nooit op ronde getallen. Dat komt doordat € 4,99 ons brein triggert als “vier euro nog wat”, terwijl het verschil met € 5 letterlijk een cent is. Toch werkt het altijd. Want we zijn irrationeel als het op getallen aankomt.

Spaaracties en loyaliteit

Je ziet dat je bij elke € 10 een spaarzegel krijgt. En voor je het weet ben je aan het rondrennen met een bonuskaart, een app en een spaarkaart tegelijk. Supermarkten en drogisterijen gebruiken deze marketingtruc al jaren. Je wordt beloond voor herhaalaankopen. Voor je het weet zit je vast in een winkelritme dat je ooit begon, omdat je toen toevallig in de buurt was.

Misschien is het wel zo dat de beste marketing helemaal niet als marketing voelt. De reden dat deze trucs zo goed werken, is omdat ze je iets laten voelen. Ze spelen in op haast, exclusiviteit, vertrouwen, dankbaarheid of beloning. Ze zetten je onder druk op een meestal onbewuste manier. En zolang je niet het gevoel hebt dat je gemanipuleerd wordt, ben je sneller geneigd om in te stemmen.

Marketing is geen oplichterij, maar het is wel een ‘verleiding met een strategisch randje’. En als je weet wat je doet, kun je er als bedrijf veel uithalen. Maar ook als consument is het handig om de hiervoor genoemde marketingtrucs te herkennen. Zodat je weet wanneer jij kiest, en wanneer er eigenlijk al voor je gekozen is.

Geef een reactie