Dit is waarom ondernemers meer investeren in professioneel databeheer 

Eigen data is in de afgelopen tijd steeds belangrijker geworden. Zeker nu third-party cookies verboden zijn. Dat maakt dat bedrijven het meer moeten doen met de data die zij zelf opslaan. Informatie vanuit de klant, bezoekersaantallen van de website en ook tot hoeveel conversies deze leiden. Data is van essentieel belang voor het behoud van een bedrijf. Het maakt dat ondernemers meer inzicht krijgen in het wel en wee van hun bedrijf en strategische beslissingen kunnen maken om de groei te bevorderen. 

Hoe belangrijk kwalitatief databeheer is, blijkt ook wel aan de hoeveelheid ondernemers die hier extra in investeren. Steeds meer bedrijven stellen dan ook een database beheerder aan om deze cruciale informatie op de juiste manier op te slaan en te verwerken. Datagedreven werken kan dan ook veel voordelen opleveren. In dit artikel duiken we hier nog wat dieper in.

Effectieve besluitvorming 

Belangrijke beslissingen nemen binnen de organisatie van een bedrijf kunnen erg spannend zijn. Zeker als ze vergaande gevolgen kunnen hebben. Grote beslissingen neem je dan ook niet zonder gedegen onderzoek. Data helpt bij het maken van strategische beslissingen. Ze helpen om de besluitvorming op basis van betrouwbare resultaten te maken. Hierdoor weet je dat beslissingen niet alleen op de juiste manier worden gemaakt, maar ook grote kans op slagen hebben. Dit geldt op werkelijk alle niveaus binnen het bedrijf. Van de verschillende afdelingen tot het hoogste niveau. Als bedrijf kun je enkel afgaan van de informatie die je bezit. Die vertellen je over het bedrijf, leggen de pijnpunten bloot en leggen indirect uit wat je moet doen. 

Betere concurrentiepositie 

Door klantgegevens te verzamelen en meer te ontdekken over het zoek- en koopgedrag van de klant, ben je in staat om je diensten hier verder op aan te passen. Je bent de klant dus eigenlijk telkens een stapje voor, waardoor je een nog betere klantervaring weet te bieden. Dat zorgt er niet alleen voor dat de klant tevredener zal zijn met de diensten die jij weet te bieden, maar ook dat zij sneller zullen terugkeren. Dat maakt dat je een veel betere concurrentiepositie krijgt. Zeker ten opzichte van bedrijven die hier juist minder aandacht aan besteden of het inzicht in de consument verloren hebben. 

Gevoelige informatie beschermen 

Het is tevens belangrijk om te beseffen dat het soms om zeer gevoelige informatie gaat. Gegevens die geheim moeten blijven. Denk bijvoorbeeld aan gegevens vanuit de boekhouding, maar ook de persoonsgegevens van personeel en klanten. Deze mogen niet in handen van derden vallen. Daarom is het belangrijk dat er wordt gewerkt aan een veilige en beschermde omgeving waar deze gegevens zonder problemen kunnen worden opgeslagen. Data moet bovendien versleuteld worden, zodat er niet zomaar toegang verleend wordt aan mensen die hier niets te zoeken hebben. Zo bescherm je de privacy van zowel het bedrijf als haar klanten en weet je de data enkel te gebruiken op een veilige manier en er zal nooit inbreuk worden gemaakt in de privacy. Dat is ongelooflijk belangrijk voor elk bedrijf en is tevens jouw verantwoordelijkheid als bedrijfsleider. 

Geef een reactie