De grootste voordelen van zakelijk tekenen 

Steeds meer bedrijven trakteren hun werknemers op een training zakelijk tekenen. Niet voor niets, want zakelijk tekenen kan ontzettend effectief zijn en levert talloze voordelen op. Zowel tijdens vergaderingen en meetings onderling als tijdens gesprekken met klanten. 


Maar waarom investeren steeds meer grote bedrijven in trainingen op het gebied van zakelijk tekenen? In hoeverre draagt dit bij aan een sterke communicatie onderling? In dit artikel bespreken we de grootste voordelen van zakelijk tekenen. 

Informatie verduidelijken 

Tekeningen helpen het brein om informatie sneller te verwerken. Visuele beelden dagen het brein uit om dingen beter te onthouden en mee aan de slag te gaan. Het verduidelijken van de informatie is ontzettend belangrijk. Zeker wanneer het lappen tekst betreft waar mensen te weinig over weten of die de ontvanger niet uitdagen om gemotiveerd met de stof aan de slag te gaan. 

Tekeningen helpen de conventionele communicatiemiddelen dus om meer indruk te maken. Dit leidt tot betere interactie tijdens bijvoorbeeld vergaderingen en presentaties en laat iedereen de boodschap begrijpen. Zelfs als het mensen betreft die niet thuis zijn in dit onderwerp. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klanten. Je maakt het verhaal zo veel concreter voor de ontvanger.

Grotere betrokkenheid 

Wanneer je tekeningen gebruikt tijdens een presentatie of vergadering, zorg je ervoor dat het publiek interactief aan de slag gaat. Zij proberen de beelden te interpreteren en reageren hier weer op. Een tekening trekt de aandacht en laat het publiek zelf aan de slag gaan. Met behulp van visuele elementen activeer je het publiek en merk je een grotere betrokkenheid. 

De boodschap blijft langer hangen 

Het menselijke brein is van nature visueel ingesteld. Onze hersenen zijn beter in staat om beelden op te slaan. Hierdoor zullen boodschappen in beeld beter in ons geheugen gegrift worden. De kans is dus groot dat de ontvangers zich deze tekeningen langer zullen herinneren dan wanneer het enkel een tekstuele presentatie was geweest. Hierdoor blijft de boodschap veel langer hangen en weet je sneller je doel te behalen. 

Iedereen kan het 

Soms zijn mensen bang dat ze het visuele aspect van zakelijk tekenen niet kunnen toepassen als eigen communicatiemiddel. Bijvoorbeeld omdat ze zelf niet kunnen tekenen. Dit is dan ook een veelgehoord argument wanneer mensen géén gebruik willen maken van zakelijke tekeningen om hun boodschap mee te vergezellen. Wees je er echter van bewust dat zeker niet iedereen een tekentalent heeft. Dat maakt ook helemaal niet uit, want iedereen kan leren om zakelijk te tekenen. Het is immers juist het doel om de boodschap te vereenvoudigen. Het hoeven dan ook geen complexe tekeningen te zijn. 

De boodschap leren te vereenvoudigen 

Het mooie van zakelijk tekenen is dat het de tekenaar ook dwingt om anders naar zijn of haar boodschap te kijken. Ze leren de kern van de boodschap te herkennen en enkel deze te vereenvoudigen middels tekeningen. Dit zorgt er dan ook voor dat de boodschap concreter wordt gemaakt. Niet alleen als uiting richting de ontvangers, maar ook in het proces van het tekenen. Dit levert dus ook voordelen op voor degene die de boodschap hoopt te verspreiden. 

Geef een reactie