Voordat je gaat onderzoeken wat een link goed of slecht maakt, moet je in de tijd teruggaan om te begrijpen waarom het verschil ertoe doet. Met de introductie van het PageRank-algoritme van Google begon de zoekmachine rekening te houden met het aantal mensen dat naar een webpagina heeft gelinkt als een belangrijke ranking factor.
Penguin update
Aanvankelijk was de hoeveelheid het enige dat telde. Hoe meer links naar een webpagina, hoe hoger de ranking. Niet alle links kunnen echter gelijk zijn. Dankzij de Penguin-update van Google in 2012 begon Google prioriteit te geven aan link kwaliteit boven link kwantiteit.
Op basis van de kwaliteit van de backlinks die je naar jouw website bouwt, kan jouw positie in de zoekmachine stijgen of dalen.
Dit is precies waarom je moet weten hoe je onderscheid kunt maken tussen hoogwaardige backlinks en giftige backlinks. Op die manier krijg je een groter beeld van welke links je moet omarmen en welke je moet vermijden. Dat heet een linkbuilding strategie.
Autoriteit van de pagina en website
Autoriteit kent twee soorten; pagina-autoriteit en website-autoriteit (of domein autoriteit). Terug naar het Google PageRank-algoritme: een webpagina met het maximale aantal links die ernaar verwijzen, verzekert de hoogste pagina-autoriteit binnen een website.
Omdat zo’n pagina meer waarde kan doorgeven, geven SEO’s er de voorkeur aan om linkplaatsingen te krijgen op een webpagina met een hogere autoriteit.
Wat website-autoriteit betreft, is er geen zeker antwoord op de vraag hoe deze momenteel wordt berekend. Google Search Advocate, John Mueller, zei dat Google je site geen autoriteit score geeft. SEO-specialisten hebben in de loop der jaren echter veel correlaties gevonden tussen de autoriteit scores berekend door SEO-tools en de kans om hoger te scoren.
Hoe hoger de autoriteit score van een website, hoe groter de kans dat deze zonder veel moeite hoger in Google komt te staan. Zoals het belangrijkste begrip luidt, geeft website-autoriteit de concentratie van webpagina’s met hoge autoriteit binnen een site of de sterkte van het linkprofiel van de website aan.
Hoewel het kiezen van sites met een hoge autoriteit (bijvoorbeeld DA 60+) geweldig is voor het plaatsen van links, is het soms ook een slimme zet om korte inhoud bij te dragen en linkplaatsingen te krijgen op sites met een lage domein autoriteit (bijvoorbeeld DA 20+) .
Relevantie van de site
Je wilt zeker geen backlinks plaatsen op een pagina die jouw doelgroep of potentiële kopers niet bezoeken.
Het belangrijkste doel van het bouwen van backlinks is immers om jouw doelgroep ertoe aan te zetten jouw website te bezoeken. Dat gezegd hebbende, moet je links plaatsen op plaatsen die ze waarschijnlijk zullen bezoeken of op inhoud die ze waarschijnlijk zullen lezen.
Om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep vindt, moet je ervoor kiezen om backlinks te bouwen op websites die relevant zijn voor jouw niche. Je kunt ook je linkbuilding uitbesteden omdat het specialistisch werk is.